Parin savolaisen satunnaisia surautuksia moottoripyörillä - 2 guys having random adventures on motorcycles

2015

Norsu kuntoon

6.9. Kasaamisen ensivaihe

Sunnuntaina alkoi Mikalla norsun saattaminen ajokuntoon. Heti kytkinasetelmaa asentaessa silmät sakkasi ja kiristysmomentti tuli katsottua väärältä riviltä. Pikkuisen meni ylimomenttiin ja ihmettelinkin kun ei meinannut avaimet kestää vääntämistä. Sain kuitenkin asetelman paikalleen. Paikat tuli rasvattua ennen laatikon asentamista. Laatikon päakselilla ei näkynyt spoorien vääntymistä, joka on tässä mallissa tyypillistä. Toki se johtuu siitä että ajetaan kuutos vaihteella pienellä kierroksilla. Näyttäisi siis sille että kierrokset eivät ole turhan matalalla ollut.

  

Päivän päätteeksi sain laatikon paikalleenja pyörä alkoi näyttää jo ihan ”normaalille”. Runkoa en saanut vielä aivan paikalleen, mutta eipä se haitannut, tehtävää vielä riitti.


7.9. Laatikon kiinnitys

Tänään sain mopon jo aika hyvälle mallille. Kytkin tuli ilmattua, akku paikalleen, vaijerit kohdalleen jne.

  

11.9. Starttaus

Sain vihdoin viimeiset osat paikalleen ja oli vihdoin aika käynnistää norsu pitkän tauon jälkeen. Vähän jännitti kun kaasuvaijerit oli hommassa irroittanut ja säädöt oli näin ollen nollaantunut.

Norsu käynnistyi kyllä vallan mainiosta aikamoisen savun saattelemana. Tyhjäkäyntikierokset olivat maltilliset 6000(ohjearvo on 1000)rpm. Vähän piti säätöjä tehdä että sain kierrokset asettumaan. Ihan en niitä saanut vielä kohdalleen ja viimeinen silaus jäisi vielä tekemättäkin koska säätötyökalu ei ollut vielä postissa tullut.

Kone kävi mutta vähän heikosti, se ei estänyt kuitenkaan koeajoa. Laatikosta kuului ihmeellinen ääni, mutta kytkin tuntui toimivan. Käynti motarilla oli pakollinen, jotta pääsin testaamaan kytkintä. En saanut tällä kertaa kytkintä luistamaan ollenkaan. Äänet olivat aika muhkeat koska sylinterien säädöt ei ollut kohdallaan.

Helpotus oli että homma kuitenkin toimi pääsääntöisesti.

21.9. Säätäminen

Vihdoin sain kaasuläpät säädettyä banlanssiin. Vähän siinä oli jumppaa, liekkö ollut kone karstottunut huollon aikana. Ryypyn vaijerikin tuntui kantavan. Nyt käynti on kuitenkin tasainen sekä kylmänä ja lämpimänä. Myös koeajolla kone tuntui pelaavan. Laatikosta kuuluu edelleen kolahduksia, mutta ehkä niitä on kuulunut aiemminkin. Nyt korva vaan on jotenkin herkistynyt. Vaihteet toimivat kuitenkin moitteetta.

Tarvitaan siis vähän pidempi koeajolenkki ennen ensi viikon reissua, mutta se onkin jo toinen tarina…

Leave a Reply