2018 Reissut

Altai 2018 D7

Barnaul 0km, 0h

Barnaul 625000 asukasta.

Tänään oli vuorossa lepopäivä ja tutustuminen Barnaulin kaupunkiin.

Edellisen illan jäljiltä aamulla vähän nukutti ja heräilimme aika myöhään. Aamupala oli pitkästä aikaa hyvä, kun saatiin emännän tekemää kunnon puuroa sekä hedelmiä. Aamupalapöydässä tutkiskelimme mistä ja miten saisimme rajavyöhykeluvat haettua. Selvittelyn ja soittelun jälkeen saimme tietää, että siellähän ne virastossa luvat meitä odottaa kunhan vaan käymme ne hakemassa. Virasto oli juuri kiinni, joten meillä ei ollut kiirettä niiden hakemisen kanssa.

Aamupalan jälkeen lähdimme kaupungille ja ensimmäisenä menimme paikalliseen huvipuistoon. Siellä rohkeimmat eli isäntäperhe ja Sami uskaltautui vuoristorataan. Vähän aikaa siellä käveltyämme virastokin aukesi, joten seuraavan suuntasimme sinne.

Kyllähän se virasto oli sellainen paikka, että ei sieltä olisi kahdestaan niitä lappuja varmaankaan saatu. Eteisestä piti soitella ja vaikka mitä tehdä, että saimme jonkun hakemaan meille sen lapun. Virastoon emme päässeet eteistä pidemmälle eikä siellä saanut kuvata. Mielenkiintoisen näköinen paikka. Saimme kuitenkin laput kouraan ja näinpä voisimme seikkailla rajan tuntumassa ihan luvan kanssa.

Viraston vierellä oli moottoriliike, josta lähdimme ostamaan Mikan haljenneen bensakanisterin tilalle uutta. Sieltä löytyikin varsin hyvä kanisteri ja kohtuuhintaan, niinpä Samikin päätti ostaa samanlaisen. Samasta kaupasta saimme Mikalle vielä varalle moottoriöljyä, jota ei tosin meinannut kovin helposti löytyä. Kaupassa käytiin ensin etsimässä ja kertomassa mitä halutaan ostaa. Sitten mentiin ne toiselle tiskille maksamaan, jonka jälkeen käytiin ensimäisestä paikasta tavarat hakemassa kuittia vastaan. Mielenkiintoinen tapa, mutta homma hoitui. Kanistereiden oston jälkeen yritettiin etsiä Mikalle uutta kypärää, muta sitä ei tällä kertaa löytynyt. Löysimme kuitenkin kaupan josta saatiin ostettua nettiin lisää dataa. Tai paremminkin liittymään laitettiin rahaa, jolla piti sitten illalla vielä ostaa dataa apin kautta. Homma saatiin kuntoon ja puhelimeen lisää nettiaikaa. Samasta kaupassa ei myyty kuin operaattorilukittuja modeemeja, joten sami jäi ilman modeemia jota hän on yrittänyt metsästää.

Shoppailujen jälkeen mentiin syömään hienoon kahvilaan, jossa nautimme maittavan lounaan. Kello oli pitkällä iltapäivän puolella, joten johan alkoi nälkä ollakin vaikka muutamat jätskit olimme syöneetkin.

Ruokailun jälkeen menimme autolla samalle mäelle kuvaamaan kaupunkia kuin olimme edellisenä iltana käyneet. Maisemat olivat hienot ja kukkulalta näkyi yli kaupungin.

Valokuvauksen jälkeen ajelimme Biker Baariin, jonne eilen emme kerinneet mennä. Tämä on paikallisten motoristien kantapaikka, kuten myös isäntäperheen. Paikka oli todella upea ja siellä oli paljon hienoja yksityiskohtia. Lätkäsimme meidänkin tarran baarin seinälle, jossa se nyt sitten saa loistaa hamaan tappiin saakka. Samalla stopilla kävimme myöskin ostamassa Samille modeemin sekä siihen liittymän. Näin kaikki pakolliset ostokset oli suoritettu ja lähdimme takaisin asunnolle.

Illalla vierailulla kävi motoristi jolta saimme hyviä vinkkejä, missä kannattaisi käydä. Voi olla, että ne jäävät näkemättä koska sijaitsevat meidän reitiltä liikaa sivussa. Houkutus on kuitenkin suuri, joten saas nähdä. Saimme myös tietää, että Teletskoe-järvelle on helppo ajaa.

Sami sääti modeemia ja selvisikin, että liittymä ei toimikaan kuin kännykässä. Onneksi modeemin kautta toimivat melkein kaikki muut paitsi internet-selain. Joten ihan turhaksi ostos ei jäänyt, vaikka alussa vähän säikäyttikin.

Asentelimme pyöriin uudet bensakannut, jotka ei meinannut alussa oikein istua. Samilla piti nykyisen bensakannun alustaa vähän pihdeillä väännellä ja muokkailla, mutta lopputulos oli hyvä ja kannu pysyy varmasti mukana. Mika tarkisteli vielä öljyt ja ne olivat vasta puolessa välissä, joten öljy menee varalle laukkuun. Samalla Mikan pyörä sai uuden tarran etupleksiin.

Söimme vielä grilliruokaa illan päätteeksi ja pakkailimme tavarat aamun lähtöä varten valmiiksi. Aamulla on suhteellisen aikainen herätys ja seuraava lepopäivä onkin sitten vasta Moskovassa. Päivä oli mukava ja kelikin suosi matkaajia.

Erityiskiitokset Seryogalle ja Evgenialle hienosta päivästä ja vieraanvaraisuudesta koko vierailun aikana! Heidän vieraanvaraisuus oli uskomatonta ja olimme kuin perheenjäseniä vierailun ajan.