2020 Reissut

Ruunaan reissu

Sami sai yllättäen kutsun viime kesäiseltä surautukselta tuttujen MikaK:n ja Hannun sekä uuden tuttavuuden Pertsan mukaan pienelle reissulle. Matka suuntautuisi Ruunaalle Lieksaan ja liikkeelle lähdettäisiin torstaiaamuna ja paluu olisi sunnuntaina. Minulla oli muuta menoa lauantai-iltapäivälle ja sunnuntaille joten päätin että palaisin lauantaiaamuna.

Pakkailin keskiviikkoiltana tavarat pyörään. Tällä kertaa matkaan pääsi ilman telttaa ja muita majoitusvälineitä eli laukut jäivät suorastaan vajaiksi. Aika hyvin menee rutiinilla jo tuo pakkaaminen ja valmista oli hyvissä ajoin.

Torstai 13.8.

Muut kuskit tulivat eri suunnasta joten torstaina oli sovittu tapaaminen puutossalmen lossin takana klo 9.30. Aamulla olin hyvissä ajoin innokkaana valmiina ja pääsin liikkeelle hyvässä kelissä.

Lossin jälkeen tapasin muut ja koronaohjeiden mukaisesti kättely korvattiin kyynärpää läpsyllä. Kalustona Mikalla ja Hannulla on uudet Teneret ja Pertsalla KTM 790.

Ajoimme Nurmekseen saakka TET-reittiä ja vaikka tästä oli tullut ajettua kuukautta aikaisemmin, nautin koko rahan edestä! Pidimme matkalla pari lyhyempää taukoa ja Nurmeksessa lounastauon, jo hyvän matkaa iltapäivän puolella.

Nurmeksesta jatkettiin pieniä teitä kohti Lieksaa. Mukaan mahtui todella hauskoja osuuksia kangasmetsässä ja lähes metsäkoneuran tasoista metsäautotietä.

Lieksassa käytiin kaupassa ja ajeltiin sitten suorinta tietä majoituspaikkaan Ruunaan Matkailuun. Siellä meitä odotti kelvollinen ja varsin edullinen mökki. Mopotkin saatiin parkkiin aivan mökin viereen.

Päivän ajot sujuivat oikein mukavasti, mitään tilanteita ei sattunut ja kelikin suosi, vain pieni kuuro saatiin niskaamme ennen Nurmesta. Matkaa tuli noin 360km.
Video torstailta.

Perjantai 14.8.

Aamulla päästiin aamupalalle vasta klo 9 joten nukuttiin pitkään ja toihuiltiin kaikessa rauhassa. Aamupala oli oikein hyvä ja sillä jaksaisi pitkälle. Liikkeelle päästiin vähän yli 10 ja koska illalla unohdettiin tankata, piti käydä Lieksassa pyörähtämässä. Vaille 11 oltiin sitten reitillä.

Ja ne reitit olikin sitten ihan huippuja! Paljon, tai lähes kokonaan metsäautoteitä joista osa oli erinomaisen pieniä. Lisäksi käytiin parilla teknisemmällä osuudella traktoriuralla. Yhdellä sellaisella Hannulla pyörä kippasi paikalleen kun kaatunut, viistosti ajosuuntaan oleva puu teki tepposet.

Tuo ura jouduttiin ajamaan eestaas kun lopulta eteen tuli iso, korkeareunainen oja. Sitä ennen oli jo kierretty isoja kaatuneita puita metsän kautta.

Muuallakin oli hienoja osuuksia ja myös paljon upeita, vaihtelevia maisemia. Pariinkin otteeseen ajettiin kangasmetsässä hiekkapohjaisia teitä. Välillä ajettiin myös rajavyöhykkeen reunalla ja välillä yleinen tie loppui.

Yhdessä kohtaa lähdettiin sivutielle, tai oikeastaan traktoriuralle, ja päädyttiin vahingossa Salpalinjan panssarintorjuntaesteille.

Päivän mittaan pidettiin muutama pikkutauko ja yksi pidempi kahvitauko Nurmijärvellä Aunen kahvilassa.

Nurmijärvellä oli myös vanha tykki (ja neljä uudempaa tykkiä 🙂 ).

Lounaalla käytiin vasta neljän maissa, jälleen Nurmeksen ABC:lla kuten eilenkin. Sieltä tultiin eilistä reittiä nautiskellen vaikka vettä tulikin koko kolmetuntinen mikä meni mökille ajaessa. Kyllä sen jälkeen sauna kelpasi! Tosin Pertsa lähti vielä jatkamaan kotiin, sitkeä sissi!

Matkaa tuli noin 350km.
Video perjantailta.

Lauantai 15.8.

Mika ja Hannu jäivät vielä sunnuntaihin asti mutta minun piti lähteä kohti kotia. Päivän ohjelmassa oli vain siirtymä kotiin.

Liikkeelle pääsin klo 9 ja matka vei isoja teitä pitkin Nurmeksen, Lastukosken ja Siilinjärven kautta kotiin jonne saavuin klo 11.30 maissa. Matkaa tuli vajaa 230km.

Yhteenveto

Kaikenkaikkiaan reissu oli huippu! TET-reitti oli jo ennalta tuttua takuuvarmaa nautiskeltavaa mutta myös kaikki muut reitit olivat erinomaisen hyviä! Samoin seura oli hyvää joten kaikki ainekset hyvälle reissulle oli koossa. Kiitos Mika, Hannu ja Pertsa!

Matkaa kertyi kaikiaan vajaa 950km.