Kaikessa hiljaisuudessa olemme valmistelleet tämän kesän pääreissua. Kohde ja matkasuunnitelmat ovat vaihdelleet moneen kertaan ja mm. kertaalleen hylätty Venäjä on nyt lopulta reitillä mukana. Tosin ei ainoana kohdemaana vaan luonnollisena osana Itämeren ympäriajossa.
Valmistautumista on tehty jo useamman kuukauden ajan ja reitiksi muodostui lopulta lähestulkoon lyhyin itämeren kiertävä reitti. Eli emme kierrä esim. Puolassa tai Saksassa etelämpää vaan menemme kohtuullisen lähellä itämeren rantaa. Kaliningradin joudumme tällä kertaa jättämään välistä joten sen vuoksi tulee pieni koukkaus sisämaahan. Viron osuus jätetään vähäiseksi ja Venäjällä varaamme (toivottavasti) riittävästi aikaa lyhyempien siirtymien myötä. Jätämme siellä isoimmat kaupungit väliin joten menemme Pietarin sijaan Veliky Novgorodiin ja sieltä Petroskoihin.
Lisäksi tulemme oikeisemaan lautalla kahdesta kohdasta: Turusta Tukholmaan jolloin vältämme tylsän lenkin pohjanlahden ympäri sekä Gedseristä (Tanska) Rostockiin jolloin selviämme reissusta yhtä päivää nopeammin takaisin perheiden luo.
Yöpymiset päädyimme varaamaan etukäteen: 1. yö laivalla (Turku-Tukholma), 2. yö Gedserissä, 3. yö Gdanskissa, 4. yö Kaunasissa, 5. yö Tartossa, 6. yö Veliky Novgorodissa ja viimeinen yö Petroskoissa. Saa nähdä millaisia majapaikkoja onnistuimme varaamaan, Samin toiveesta kun mennään kohtuullisen edullisiin paikkoihin…
Luonnollisesti Venäjälle matkustettaessa tarvitaan Viisumit ja niiden hakeminen on vaatinut hieman perehtymistä… Mika jätti oman hakemuksensa jo touko-kesäkuun vaihteessa ja sai viisumin hyvissä ajoin. Samin hakemuksen lähettäminen lykkääntyi perheen Espanjan matkan vuoksi kesäkuun loppuun mutta nyt 13.7. viisumi on passissa ja passi takaisin Samilla! Näin ollen tuo mahdollisesti koko reissun estävä asia on saatu molempien osalta hoidettua!
Toinen jännityksen kohde onkin sitten rajamuodollisuudet, maahantulokortin ja tulli-ilmoitusten täyttäminen oikein. Tässähän oman lisänsä haasteeseen antaa se että saavumme Venäjän rajalle Virosta emmekä Suomesta jossa varmasti saisimme apua suomalaisilta kokeneilta venäjänmatkaajilta. Toivottavasti netistä ja keskustelufoorumeilta saadut ohjeet toimivat ja rajanylitys hoituu kunnialla. Varsinkin tuo tulli-ilmoitus on haastava, se pitää luonnollisesti täyttää venäjänkieliseen pohjaan ja saatavilla olevat suomennokset ovat kauniisti sanoen hieman epäselviä.
Mukaan on tulosteltu rajanylityksiin tarvittavat paperit sekä merenylityksien liput. Rajanylitystä varten täytettiin ja tulostettiin valmiiksi venäjänkieliset tulli-ilmoitukset. Tulli-ilmoituksiin ei tarvitse muuta kuin laittaa rajalla päiväys ja allekirjoitus. Maahantulokortti on pakko täyttää käsin rajalla, koska kortissa on juokseva numerointi. Maahantulokortin täyttöä varten tulostettiin ohjeistus, ettei venäjänkielistä lippua täytettäessä mene kohtuuttomasti aikaa rajalla. Kaikista muistakin asiakirjoista on kopiot tulostettuna ja ne ovat myöskin mukana sähköisessä muodossa verkossa. Asiakirjoista on myöskin otettu valokuvat suoraan kännykälle, joten katoamistapauksessa ne pitäisi olla saatavilla.
Vähemmälle huomiolle on toistaiseksi jäänyt pyörien valmistaminen matkaan sekä matkatavaroiden valmistelu. Pyörät toki on keväällä huollettu ja sikäli niiden pitäisi olla kohtuullisen valmiina mutta kun reissun pituus on luokkaa vajaat 4500 kilometriä niin lienee syytä vielä varmistaa muutama asia toiseenkin kertaan. Mika huollatti varmuuden vuoksi takaiskunvaimentimen ja tarkistettu etuiskunvaimentimen kunnon. Alusta pitäisi siis olla kunnossa pidemmälle reissullekin. Mikan piti myöskin vaihtaa chippi omaan pyöräänsä, kun paikallaan oleva chippi toimi parhaiten 98 oktaanisella polttoaineella. Onneksi chippiä tilatessa tuli tilattua toinenkin chippi joka soveltuu myöskin matalemmalle oktaaniluvulle. Chipin vaihdon jälkeen koeajolla voi todeta, ettei merkittävää tehonalennusta ole tapahtunut vaikka käytössä onkin matalamman viritysasteen chippi.
Reitit on piirretty BaseCampilla valmiiksi ja karttaan on myöskin merkkailtu kohdekaupunkien nähtävyydet. Reitit kulkevat moottoritietä vältellen pienempiä teitä, menemättä kuitenkaan hiekalle. Kaupunkikartat ja niiden nähtävyyksistä on myöskin tulostettu kävelyä varten paperitulosteet, niin ei tarvitse kaupungilla navin kanssa kävellä. Paperikartasta myöskin hahmottuu kokonaisuus helpommin. Toivotaan, että päivän ajorupeaman jälkeen jää myöskin aikaa tutustua kaupunkeihin. Majoitukset on varattu aina suurimpien nähtävyyskeskittymien läheisyydestä, joten illalla ei tarvita pyöriä kohteissa tutustumisiin. Venäjän osuudelle on myöskin etsitty valmiiksi huoltoasemat, joita näyttäisi ennakkotietojen perusteella olevan riittävästi.
Matkatavaroiden osalta asiaa helpottaa hotellimajoitus, eli telttaa ja muita majoitustarvikkeita ei tarvitse kuskata. Trangia lähtee kuitenkin mukaan sillä reissussa on tarkoitus kokkailla lounaat itse ja syödä aamupalat&päivälliset majapaikoissa tai niiden lähistöllä. Näin voidaan ajomatkoilla olla joustavampia, ei tarvitse suunnitella ajoa lounaspaikan ja -ajan vaan ajofiiliksen mukaan. Ruokatarvikkeita on ostettu etukäteen ja niitä tuleekin mukaan aika suuri määrä, joten ne vievät kuljetuskapasiteetista leijonanosan. Mutta mikä on sen mukavampaa kuin ottaa tauko haluamassaan paikassa ja laittaa maittava pussiruoka tulemaan.
Kaiken kaikkiaan tulossa on odotusarvoisesti hieno reissu ja jostain syystä suurin fokus tuntuu kohdistuvan tuohon Venäjän osuuden miettimiseen. Jotain mystistä tuohon isoon itänaapuriin tuntuu liittyvän, ainakin näin ennakkoon ajateltuna… Kaiken varalta Sami on opiskellut vähän venäjää, jotta ainakin kyrilliset aakkoset tulevat ymmärretyksi. Lisäksi kännyköissä on sanakirjat ladattuna offline-tilaan.
Nyt vielä odotellaan ja valmistellaan, reissu starttaa lauantaina 30.7.
Mika ja Sami
Täältä löytyvät ensimmäisen päivän tarinat.
Leave a Reply