Parin savolaisen satunnaisia surautuksia moottoripyörillä - 2 guys having random adventures on motorcycles

2017 Reissut

BST 2017 D7

Sebes-Presov

Aamulla Samin kömpiessä sängystä ylös vähän vailla yhdeksän Mika oli jo kirjoitellut pari tuntia edellisen päivän blogia. Hotelli ei tarjonnut aamupalaa, joten se valmistettiin itse näppärästi huoneen terassilla trangialla. Mikalla oli vähän pörinää vatsasta, liekkö johtunut edellisen päivän eväistä.

Aamupalaa rakentamassa.

Sami saikin aamupalan vuoteeseen, ensimmäistä kertaa tällä reissulla.

Liikkeelle lähdettiin aika myöhään eli vasta vähän jälkeen yhdentoista. Lähdössä meille oli melkein kymmenen henkeä toivottamassa hyvää matkaa ja yksi olisi ollut halukas lähteä mukaankin. Onneksi kypärää ei löytynyt. Näinpä matkaa jatkettiin kahdestaan.

Startti tapahtui tuhnuisessa säässä ja niin ajoasuna oli sadevarustus. Keli ei siis näyttänyt kovinkaan hyvälle. Pystyimme jättämään kuitenkin sadeasun alta takit pois koska keli oli kuitenkin lämmin. Sadevarusteilla ajettiin varmaan sata kilsaa ekalle pysäkille, missä riisuttiin sadevarusteet pois.

Sen jälkeen kurvailimme todella nautinnollista pientä asfaltoitua mutkatietä eteenpäin. Uskomattoman pätkän jälkeen tipahdimme motorillle ja väärään suuntaan. Kiersimme noin viidentoista kilsan lenkin 130km/h tietä. Paluumatkalla köröttelimme suht reippaalla matkavauhdilla, Mika taisi napata yli 170km/h lukemat statistiikkaan. Nopealla motarilla kurvaillessamme reipasta matkavauhtia noin 50km vältyimme hädin tuskin sateelta. Sateesta vain muutamat pisarat osuivat meihin, kun noin 500m päässä satoi kaatamalla. Onneksi tuossa nopeudessa emme osuneet sateeseen koska läpi kastuminen olisi ollut varmaa. Sadeasuja ei olisi ollut mahdollista pukea moottoritien varressa.

Päivän aikana välttimme kaikkiaan kolme kertaa sateelta hädin tuskin, joten matkaa taitetyiin löysässä hirressä sen suhteen.

Yksi sade pidettiin lounaan aikaan, joka meni mukavasti syödessä ohi. Mikalla oli vähän vatsanväänteitä edellisen päivän ruuasta mahdollisesti ja ruoka teki hyvää. Näin syötiin noin normaaliaikaan normaali lounas. Lounas oli hyvä, mutta siinä tuhraantui aika paljon aikaa, varmaan yli tunti.

Lounaalla tienvarsiravintolassa.

Tankkasimme Romaniassa viimeistä kertaa lähellä rajaa, samalla vedimme sadevarusteet ylle. Tankkauksen aikaan siis satoi melko kovasti. Romanian ja Unkarin rajalla vilautettiin vain passit ja matka jatkui, koko rajaepisodi otti aikaa vain kymmenen minuuttia.

Unkari työnnettiin läpi kerta istumalla sadevarusteet päällä ja tultiinpa samoilla lämpösillä aina Presoviin asti. Ainut stoppi oli Unkarissa junaradalla, kun juna kulki ohitse. Näin viimeinen 250km tultiin aika vaihdikkaasti, eikä siitä ole kuvia (ei toki ole maisemakuvia muutenkaan koko päivältä).

Hotelli oli ulkoa aika vaatimaton, mutta siinä oli videovalvottu pysäköinti takapihalla. Näin pyörät saivat olla yön rauhassa. Huone oli siisti, vähän eri tasoa kuin ulkokuori.

Hotelli ulkoa.

Hotellihuoneesta muutama kuva.

Hieno näkymä terassilta.

Illalla lähdimme käymään syömään ja tutustumaan vanhaan kaupunkiin. Taksimies yritti otta vähän ylimääräistä, mutta eipä onnistunut. Kaupunki oli hieno ja ruokakin erinomaista. Ihan hirveästi muita ihmisiä liikenteessä näkynyt. Kävelimme vanhassa kaupungissa etsimässä ruokapaikkaa. Respan suosittelema ”Meksikolainen ravintola” osoittautui Kuubalaiseksi Rommi- ja Sikaripaikaksi, joten sinne ei huvittanut mennä. Menimme lopulta paikkaan, jonka ovella jo ensimmäisenä kävimme.

Hieno kaupunki, mutta aika vähän muita.

Päivällinen oli hyvä ja vielä kohtuuhintainenkin. Ravintelissa oli vaan aikamoinen häly kun siellä näkyi joku jalismatsi (Ajax-ManU).

Hyvää ruokaa, reissun paras pihvi Mikan mielestä.

Syönnin jälkeen mentiin taksilla takaisin huoneeseen. Reissulaiset olivat aika väsyneitä, mutta maha täynnä huippu ajopäivän jälkeen oli mukava mennä maate ja muistella päivän ja koko reissun tähänastisia kohokohtia.

Päivän ajoille kertyi mittaa 565 km ja aikaa tuhraantui vähän päälle yhdeksän tuntia.

Päivän reissukartta.

Videokooste päivän ajoista.

Leave a Reply