2019 GS Trophyt

Karelia 2019 D7

Tänään ohjelmassa oli kotimatka. Pitkäranta – Sortavala – Niiralan raja-asema – Kuopio, yhteensä 400km. Keli oli aamulla mitä parhain, aurinko paistoi ja lämmintä yli 20 astetta.

Nautimme aamupalan huoneiston pienessä keittiössä ja kävimme sitten hakemassa mopot parkkialueelta oven eteen. Ja muistimme vielä kerran rasvata ketjut.Liikkeelle päästiin hieman ennen puolta yhtätoista ja matka eteni joutuisasti asvalttiteitä pitkin lähellä Laatokan rantaa. Yhdessä kohtaa noin puolimatkassa Sortavalaan reittimme olisi vienyt todella pienelle tielle muutaman kilometrin matkalle mutta päätimme sivuttaa sen ja ajaa isoa tietä Sortavalaan jossa ajoimme pienen kiertoajelun pysähtymättä muuten kuin tietyömaiden kohdalla.

Siitä sitten joutuisasti uudenkarheaa tietä pitkin Värtsilään ja rajalle jossa söimme lounaan Kolmas-ravintolassa joka vaikuttaisi olevan suomalaisen ABC:n kopio.Toki myös tankkasimme mopot Venäjän puolella ja siellä innokas huoltsikkatyöntekijä pesi mopojen rekisterikilvet ja valot.Rajalla asiat sujuivat hyvin ja aikaa meni vain noin 40 minuuttia.

Suomen puolella ajeltiin lähinnä keskikokoisia asvalttiteitä, toki parinkymmenen kilometrin soraosuuskin mahtui reitille. Matka kulki kauniin arvinsalmen yli lossikyydillä. Heinävedellä pidimme vielä pienen tauon jotta jaksoimme ajaa kotiin saakka turvallisesti.

Kotimatka meni jälleen reissun huippukohtia kertaillessa. Hieno reissu ja iso kiitos Akille hienosta matkaseurasta. Tällä kertaa ajettiin todella haastavissa paikoissa ja taisi molemmille kuskeille tulla tunne että ylitimme itsemme kun sitkeästi mutta varovasti jatkoimme hankalissakin kohdissa ja pääsimme yleensä läpi suunnitellut reitit.