2020 Reissut

Taivalkoski-Tour pv1

Perjantai-aamu valkeni kelvollisessa säässä mutta ennen yhdeksää iski todella kova sadekuuro. Se kyllä oli odotettavissakin sillä viikonlopuksi oli ennustettu kesämyrskyä. No reissun ajankohta oli tämä joten reissuun lähdettäisiin kelissä kuin kelissä. Osallistujina Sami ja Jaakko. Lähtöaika oli klo 12 ja silloin keli oli taas melko hyvä mutta sadeasut pantiin kuitenkin päälle koska sadetutkan ja sääennusteen mukaan päivä tultaisiin ajamaan pääosin sateessa.

Jaakko saapui sovittuun aikaan ja lähtökuvan nappaamisen jälkeen päästiin heti liikkeelle. Lossillekin satuttiin sopivasti ja pian siirryttiin sorateille joita pitkin päivä valtaosin ajettiinkin.

Vajaan puolen tunnin ajon jälkeen sitten sadeasut olivat ensi kertaa tarpeen. Matkantekoon sade ei kuitenkaan vaikuttanut ja ajoimme TET-reittiä eteenpäin. Lähellä Riistavettä kuskien ajotaidot laitettiin testiin parissa kohdassa jossa oli pehmeää hiekkaa. Varsinkin Jaakolle painavalla pyörällä tuo oli kova testi mutta hienosti hän siitä suoriutui. Yhdessä kohdassa Sami innostui nautiskelemaan kumpareikossa ja SPOT-satelliittipaikannin tippui telineestä maahan. Onneksi Jaakko sen huomasi ja se toimikin edelleen. Samoilla tienoilla Jaakon pyörän sivulaukku ja jalkatappi hipaisivat kiviin mutta siitäkään ei seurannut mitään ongelmia.

Riistaveden jälkeen reitillä oli hieman pidempi pätkä asvalttia joka varsinkaan sateessa ei ollut päivän parasta antia mutta sen jälkeen päästiinkin sitten mukaville metsäautoteille joita riittikin runsaasti ennen Nurmekseen saapumista. Välillä pidettiin taukoakin ja heitettiin hetkeksi sadeasut päältä.

Nurmeksessa tankattiin mopot ja syötiin paninit päivälliseksi. Varsinaisia ruoka-annoksia ei jaksettu odottaa sillä keittiössä oli tunnin jono!

Sadeasut päällä jatkettiin matkaa ja lyhyen asvalttisiirtymän jälkeen löydettiin itsemme taas soralta vaikka Sami pari kertaa missasikin risteyksen. Tästä alkoikin sitten osuus josta molemmat kuskit nauttivat kovasti. Jotenkin jouhevaa metsäautotietä ja välillä upeita maisemia harjujen ja lampien muodossa. Jossain vaiheessa uskallettiin heittää sadeasutkin pois kun sade lakkasi.

Kuhmoon tultiin kuivassa säässä. Tankkauksen jälkeen oli sitten viimein aika päättää yön majoituksesta. Teltat oli mukana ensisijaisena vaihtoehtona ja kun sateita oli luvassa vain lyhyeksi aikaa illalla niin päädyimme Lentuankosken leirintäalueelle telttailemaan. Kiva paikka upeissa maisemissa! Teltat pystytettiin nopeasti kun sade alkoi pahimmoilleen. Kuhmosta ostetut eväät syötiin katoksessa ja makkarat paistettiin iltapalaksi ennen nukkumaan menoa.

Kuopio – Lietuankoski (Kuhmo) 375km, 8,5 tuntia.