2018 Surautukset

Endurouralla

Altain reissun jälkeen ei ollut juurikaan tullut ajeltua joten oli mahtavaa lähteä liikkeelle aurinkoisena, joskin viileänä sunnuntaiaamuna.
Aki tuli sovitusti Samin pihaan jossa Sami oli jo valmiina ja saman tien päästiin matkaan, toki tankkausstoppi tarvittiin heti kärkeen.

Etukäteen ei ollut mietittynä reittiä joten tankkauksen yhteydessä sovittiin minne suunnataan. Päätimme ajaa ensin asvalttisiirtymänä moottoritien ja Jännevirran uuden sillan kautta lähelle Riistavettä jossa siirrytään soralle.

Aluksi tarjolla oli kivaa hiekkatietä ja aika pian päästiin huikealle, joskin lyhyelle enduropolulle. Polkua ajettiinkin useampaan otteeseen sillä ensimmäisen tutustumisen jälkeen käytiin ajamassa se edestakaisin ja sitten vielä uudestaan edestakaisin hakemaan Akin avoimeksi jääneestä tankkilaukusta tippuneet tavarat. Ei haitannut yhtään että jouduttiin ajamaan useammin, sen verran hauska ura on kyseessä, mukavia kumpareita joissa saa halutessaan pyörän ilmaan…

Sitten jatkettiin leikkimistä hiekkalaatikolla, eikun hiekkamontulla jossa opeteltiin ajamaan pehmeässä hiekassa ja laskeutumaan sekä nousemaan jyrkkää irtohiekkarinnettä. Kun oltiin saatu kunnon hiki pintaan, pidettiin tauko ja sitten siirryttiin reitillä eteenpäin.

Reitti oli TET-reittiä jota Sami oli aiemmin suunnitellut. Nyt pienen asvalttikiertotien jälkeen huomattiin että sen voisi välttää ja tilalle löytyi lisää enduropolkua!

Jatkoimme matkaa pienelle hiekkatiellä ja aika pian saavuttiin taas enduropolulle. Polun alkupäässä on jyrkkä mäki jonka Sami on pariin kertaan ajanut ennenkin. Aki ajoi ensin ja pääsi hienosti rinteen DR:llään ylös vaikka takarengas sutikin melkoisesti.

Sami puolestaan ei päässyt rinnettä ylös kun Altain reissulla loppuun ajettu takarengas ei tarjonnut lainkaan pitoa, rinteeseen joutui käytännössä nollavauhdilla ja eihän se silloin ole mahdollinen. Yhteisvoimin saatiin kuitenkin mopo ylös ja miehet puhaltamaan hikisinä… Mutta kyllä kannatti sillä tiedossa oli huikeaa enduroraa! Siitä nautittiinkin kovasti!

Aiemmilla ajokerroilla endurouran jälkeen on siirrytty asvalttitielle mutta nyt päätettiin käydä tarkistamassa jatkuuko polku vielä tästä eteenpäin ja jatkuihan se! Huikeaa polkua oli tarjolla moninkertainen matka joten Sami tulee tekemään ehdotuksen pienestä muutoksesta TET-reittiin. Polku oli tosiaan huikea, kova-/hiekkapohjaista uraa mäntymetsässä.

Yhdessä kohtaa kohtaa polku meni tien yli ja siinä meidän olisi pitänyt siirtyä tielle sillä eksyimme vahingossa luonnonsuojelualueelle ja järkyttävän korkean harjanteen ylitykseen. Onneksi pääsimme sieltä pois emmekä pilanneet luontoa.

Tässä vaiheessa olimme ajaneet jo sen aikaa että Samin oli syytä joutua pian kotiin joten aloitimme paluumatkan joka ajeltiin isohkoilla sorateillä ja osin asvaltilla. Vaihtelun vuoksi kokeilimme toistemme pyöriä ja oli hauska huomata miten erilaisilta ne aluksi tuntuivat mutta kuitenkin niihin tottui nopeasti. Itse asiassa palatessa oman pyörän satulaan tuntui että se on omituisen tuntuinen. Aika nopeasti varmasti siis tottuisi kummalla tahansa pyörällä ajamaan ja varsinkin kun säätäisi tangonkorkeuden ja jalkatapit jne. mieleiseksi niin hyvin tulisi toimeen!

Videokooste löytyy täältä: https://youtu.be/MEQr0SFRSps

Kiitokset Akille hyvästä seurasta kivalla pikkusurautuksella!