Parin savolaisen satunnaisia surautuksia moottoripyörillä - 2 guys having random adventures on motorcycles

2017 Reissut

Black Sea Tour 2017 – suunnittelua

Kesän reissun päämäärä on käydä Transalpeilla Romaniassa ajamassa kulttimaineessa olevat tiet 7C ja 67C. Teitä on kehuttu maailman parhaiksi teiksi, ainakin ajajan näkökulmasta katsottuna. Siellä on ajettu testejä Top Gear -hahmojen toimesta, joilta tiestö sai myöskin aika ylistäviä kommentteja.

Jotta pääsisimme kohteeseen kätevästi ja mahdollisimman edullisesti reitti täytyi suunnitella kulkemaan mahdollisimman idästä. Näinpä matkaamme Venäjän kautta Valko-Venäjälle, josta siirrymme Ukrainaan ajaen aina Mustalle merelle asti. Ukrainasta suunnistamme Moldovan läpi varsinaiseen kohteeseen eli Romanian Transalpeille.

Kotimatka on tarkoitus kurvata vähän lännenpää eli Unkarin ja Slovakian kautta Puolaan. Puolasta oikaistaan Liettuan ja Latvian kautta takaisin Venäjälle Pietariin viettämään reissun viimeistä iltaa. Pietarista sitten pienellä siirtymällä kotiin.

20.1.2017 Pidettiin ensimmäinen suunnittelupalaveri kesän reissusta. Iltapalaa napostellessa katsottiin reitti pääpirteittäin kuntoon. Reitin laatimisen jälkeen hahmottui myös kaupungit joissa yöpyisimme. Samalla kertaa saimmekin varattua kaikki majoitukset kuntoon. Majoituksiin laitettiin kyselyt turvallisesta pysäköinnistä, jotta aamulla ei tarvitsisi jatkaa matkaa kävellen. Viisumit tullaan tarvitsemaan Valko-Venäjälle sekä Venäjälle, viisumit jäi vielä toistaiseksi tilaamatta. Ilta venähtikin aika pitkälle aamuun kun kuuntelimme kokeneen Valko-Venäjän/Ukrainan matkaajan tarinoita. Tarinoista kävi selvästi ilmi miten ystävällistä porukkaa kyseisissä maissa on. Mitään ongelmia siellä ei ole ollut, vaikka ihan aina ei yhteistä kieltä löydykään.

Reitti näyttäisi olevan alustavien tietojen mukaan 6000km, joka on tarkoitus ajaa läpi kymmenessä päivässä. Tiedossa on siis taasen aikamoinen ajajien matka. Todennäköisesti siis saadaan sitä mitä lähdetään hakemaan, ajaa mopoilla. Lisäsuolan matkustamiseen tekee se, että reissulla on ainoastaan yksi päiväetappi jolloin edessä ei ole tullimuodollisuuksia. Tämä saattaa aiheuttaa pahimmassa tapauksessa pikkuisen haastetta saavuttaa suunnitellut ajokilometrit virka-ajan puitteissa.


26.1.2017 Kaikki muut majapaikat ovat varmistaneet pyörille turvallisen majoituksen paitsi ensimmäinen yöpaikka Pihkovassa.

30.1.2017 Pidettiin pikainen palaveri, missä päiviteltiin karttoja sekä koneelle että naveihin. Varsinaiseen reitin laadintaan ei vielä päästy.

12.2.2017 Pitkällisen reittien pyörittelyjen jälkeen päädytään matkaan lisäämään yksi yöpyminen. Moldovasta eteenpäin ei saatu mitenkään reittejä rakennettua siten, että päivämatkat olisivat järkeviä. Päätökseen vaikutti aavistuksen myöskin Mikan jääräpäisyys ja halu käydä Brasovissa. Nyt on uusi aikataulu ja reitit valmiina. Samalla piti vaihtaa tietysti kaikki majoitukset, vain kaksi viimeistä yötä jäi paikalleen.Nyt on hyvä fiilis ja reissu näyttää kaikkien päivien osalta toteutuskelpoiselle. Vain aloituspäivä näyttää aavistuksen haastavalle.

Täytyy vaan jotenkin malttaa odottaa toukokuuta. Toki vielä on viisumeja sun muuta pientä moponkorjauspuuhaa jäljelllä.

8.4.2017 Pidettiin toinen varsinainen suunnittelupalaveri. Toki tässä välissä on oltu asian tiimoilta muutaman kerran yhteyksissä. Pitopaikka ja ruokalista oli aika perinteisen oloinen.

Illan aikana palaverissa täytettiin ja tulosteltiin viisumihakemukset Venäjälle sekä Valko-Venäjälle. Vihdoin oltiin saatu kutsu Valko-Venäjältä. Kutsun saaminen edellytti useamman hotellin varaamisen ja sen jälkeen Samin soittokierroksen hotelleihin, hotellit joissa ei englantia osattu putosi pelistä pois. Mikan yritykset booking.comin kautta saada kutsu ovat olleet tuloksettomia varatun hotellin useamman lupauksen jälkeenkin. Nyt turhat hotellimajoitukset on peruttu ja jäljellä on vain tarpeelliset.

Samalla scannattiin myös tarvittavat uudet asiakirjat onedrivelle, jotta  ne tarvittaessa löytyvät jos alkuperäiset pääsevät reissussa häviämään. Onedrivestä löytyy jo viime vuoden jäljiltä scannatut perusasiakirjat, kuten ajokortit, passit jne. On se vaan kätevää.

Samalla käytiin vielä reitti kertaalleen läpi sekä tarkasteltiin streetviewistä mille tiet oikeasti näyttävät. Vaikka olemme päätyneet pysymään ”pääteillä”, niin silti osa teistä näyttää aika vaatimattoman kuntoisilta. Valko-Venäjän teitä ei Googlesta kuvina nähnytkään. Tiedossa on varmasti huikea seikkailu ja haastetta saadaan varmasti myös teiden osalta, vaikka pikkuteille emme hakeudukaan. Joissakin teissä pinta näytti kehnolle ja asfalttia oli vain toisella kaistalla tietä. Teiden leveydet toisilla tieosuuksilla näyttivät muodostuvan yhdestä täkäläisestä kaistasta.

Harkittiin myöskin toiseksi viimeisen yön siirtämistä Daugavpilssistä Rezekneen. Tämä lyhentäisi Pietariin saavuttavan päivän ajomatkaa 90 kilometrillä ja antaisi vähän liikkumatilaa Latvia-Venäjä rajalle. Näin yritetään myöskin järjestää mahdollisimman paljon aikaa tutustua Pietariin. Päätöksiä majapaikan muuttamisesta ei kuitenkaan vielä tehty.

Kaupunkireittejä ei vielä keritty loppuun asti tekemään, saatikka viemään niitä basecamppiin. Vielä jää siis tehtävää ennen reissuun lähtöä. Kalustohuoltoa ei ole vielä edes alettu, joten tälläkin saralla on vielä vähän puuhasteltavaa. Huollossa ei toki pitäisi olla mitään yllättävää. Mika ottaa varakytkinlevyn mukaan, sitä ei nyt vaihdeta etukäteen. Sen vaihtaminen reissun päällä on kuitenkin mahdollista. Seikkailijoilla on siis tiedossa varsin perushuolto pyörille: liemet sekä muut kuluvat osat vaihtoon ja Mikalle mahdolliset uudet renkaat alle.

Lähtötunnelma alkaa pikkuhiljaa nousemaan, aikaa lähtöön on enää vähän päälle kuukausi. Se aika menee varmasti nopeasti.

Täällä tarinaa reissun valmisteluista.

 

 

Leave a Reply