Savolaisia surautuksia moottoripyörillä - Random adventures on motorcycles

2019

Husqvarna 701 Enduro rakentelu

Sami vaihtoi joulukuussa 2018 pyörää, BMW F800GS:n tilalle tuli Husqvarna 701 Enduro vuosimallia 2016. Suuntaus oli siis kevyempään pyörään jotta hankalassa maastossa eteneminen olisi helpompaa. Tahtotilana on kuitenkin edelleen se että pyörä palvelee hyvin myös pidemmillä reissuilla, tarkoituksena ei ole muuttaa reissujen luonnetta.

Kuten kasigessun kohdalla niin myös hussen osalta on tarve varustella pyörä omiin tarpeisiin sopivaksi lisävarustein. Alla lisätietoa rakentelusta.

Rade Garage Rally Fairing

  • Rade Garagen Rally Fairing koostuu pleksistä, navitornista ja lediajovaloista. Käytännössä ihan ehdoton lisävaruste pidemmille reissuille! Rade Garagen toteutus on laadukasta jälkeä ja navitorni tuntuu tukevalta ja ruuvikokoonpanon ansiosta myös korjattavissa olevalta jos sattuisi särkymään esim. kaatuessa.
  • Pleksin ansiosta ei maantienopeuksissakaan tunnu merkittävää ilmanpainetta rinnassa/kypärässä joten matkaa jaksaa tehdä helposti pidempäänkin.
  • Navi tulee tornin ansiosta erinomaiselle paikalle riittävän ylös ja keskelle jotta sen ohjeiden seuraaminen on mahdollisimman turvallista.
  • Ledivalot ovat tehokkaat ja pimeässäkin ajaessa pärjää hienosti ilman lisävaloja.
  • Asennus: Oli asennettuna pyörään ostettaessa joten ei kokemusta.

Ajoasento & Ergonomia

  • Ajan paljon seisaaltaan pienemmillä teillä ja hankalassa maastossa sekä aika paljon myös hieman isommilla sorateillä. Tällöin jaksamiseen vaikuttaa paljon se että ajoasento on toimiva.
  • Nomad Adv ohjaustangon korotuspalat nostavat ohjaustankoa 35mm ja se tuntuu sopivalle korkeudelle jotta seisaaltaan ajettaessa ei joudu olemaan liian kumarassa.
  • Bosleys pegs rally size leveät jalkatapit 30mm madalluksella ja 20mm siirrolla taaksepäin vähentävät jalkapohjien kärsimystä ja parantavat myös hieman tasapainoa.
  • Bosleys pegs jarrupolkimen madallusosa joka madaltaa 20mm ja mahdollistaa nilkan paremman asennon myös madallettujen jalkatappien kanssa ilman että polkimen vartta tarvitsee laskea tarpeettoman alas.
  • Asennus: Korotuspalojen asennus oli helppoa ja mukana tuli uudet pidemmät pultit. Suuresta korotuksesta huolimatta johtoihin tai letkuihin ei tarvinnut tehdä muutoksia. Jalkatapit ja madallusosa vaihdetaan alkuperäisten osien paikalle ”päikseen” joten asennus on erittäin yksinkertainen homma.

Wings-äänenvaimennin

  • Antaa mukavan soundin ja ennenkaikkea on alkuperäistä merkittävästi kevyempi ja viileämpi.
  • Asennus: Oli asennettuna pyörään ostettaessa joten ei kokemusta mutta irrotus ja paikalleenlaitto on helppoa.

Perun Moto -takateline

  • Teline on kätevä takalaukun kiinnitykseen ja lisäksi se vahvistaa pyörän perää.
  • Asennus: Asentaminen oli suhteellisen suoraviivainen homma, joskin takasivumuoveihin piti porata reiät ruuveille.

Perun Moto -takajarrusylinterin suoja

  • Takajarrusylinterin suoja on pieni mutta erinomaisen tärkeä lisävaruste, Hussessa jarrusylinteri on haavoittuvassa paikassa ilman suojaa.
  • Asennus: Asentaminen oli todella helppoa, parilla ruuvilla kiinni ja sillä selvä.

Husqvarna-käsisuojat

  • Pyörässä tulee vakiona muoviset käsisuojat jotka eivät ole riittävät ajettaessa maastossa tai suojaamaan kytkin- ja jarruvipuja kaatuessa. Husqvarnalta löytyy lisävarusteena kahvasuojaraudat jotka eivät kuitenkaan käy pyörän alkuperäisten kahvasuojien kanssa vaan niihin pitää ostaa muovit erikseen, ikävä yllätys! Onneksi muovit eivät olleet kovin kalliit.
  • Raudat vaikuttavat hyviltä ja suojaavilta.
  • Asennus: Asennus oli melko helppoa, tupin päät piti vain leikata pois jotta tangon päätyyn tulevat kappaleet sai asennettua.

Husqvarna-jäähdyttimen suoja

  • Metalliritilä joka suojaa syyläriä kiveniskuilta.
  • Asennus on helppo, neljällä ruuvilla syylärin runkoon.

Double Take Mirror -peilit

  • Vaikutelma on laadukas ja säädettävyys erinomainen, nyt seisaallaan ajoa varten voi helposti säätää peilit kohdilleen.
  • Asennus: Ruuvaus paikalleen kierrelukitteen kanssa ja säätö, ei voisi olla helpompaa.

Rade Garage -pohjapanssari työkalulaatikolla

  • Laadukkaasti tehty ja vankkarakenteinen pohjapanssari joka tarjoaa varmasti hyvän suojan moottorille sekä lisäksi näppärän muodon ansiosta myös jarrupolkimelle ja vaihdevivulle.
  • Työkaluboksi on bonus joka antaa mahdollisuuden pitää esim. rengastyökalut ja vararenkaat mukana ajossa.
  • Asennus: Panssarin asennus oli todella helppoa ja Raden sivuilta netistä löytyvissä ohjeissa oli homma selitetty hienosti. Ohjeissa oli ainoastaan yksi virhe, asennuksessa ei mennyt ohjeiden mukaista tuntia vaan pikemminkin vartti 🙂

Rade Garage -lisätankki ja TwinAir-ilmanputsari

  • RadeGaragen lisätankki tulee vakioilmanputsarin paikalle joten samassa paketissa tulee merkittävästi pienempikokoinen TwinAir-ilmanputsari.
  • Tankki on hyvin suunniteltu ja tehty ja siitä on selvästi saatu lastentaudit karsittua. Tankin tilavuus on 5,9 litraa joten se tarjoaa vähintään sadan kilometrin lisäyksen toimintasäteeseen.
  • Asennus: Asentaminen on melko selkeästi kuvattu Raden nettisivuilta löytyvissä ohjeissa ja videossa. Itse tein asennuksen hieman poikkeavalla tavalla. Ohjeiden mukaan lisätankin letku liitetään polttoainepumpun alle tulevan lisäosan avulla tankin pohjaan. Päätin käyttää sen sijaan Husqvarnan suunnittelijoiden tarjoamaa vaihtoehtoa ja porata heidän valmistelemaan kohtaan reiän tankkiin ja liittää letkun siihen hanan kautta. Molemmat asennustavat varmasti toimivat hyvin. Lisäksi lyhensin ilmanputsarin ”kaulaa” noin 8mm jolloin ilmanutsari ikäänkuin asettui paremmin paikalleen pari milliä alemmaksi ja irti istuimen alareunasta.

Rottweiler Fueling Dongle

  • Rottweiler Fueling Donglen ansiosta moottori saa hieman runsaammin polttoainetta alle 5000rpm kierrosalueella mikä on tarpeen käytettäessä avarampaa ilmanputsaria ja äänenvaimenninta yhdessä.
  • Asennus on suoraviivainen, Dongle kytketään johtoliittimeen ja ylimääräinen liittimen pää suojataan.

Jännite- ja kierroslukumittarit

  • Jännitemittari on edullinen Ebaysta tilattu, vesitiivis digitaalinen mittari. Toimii hienosti ja paljastaa mahdolliset latausongelmat välittömästi.
    • Kytkin mittarin Hussen lisälaitteiden virranottoon jonka virta tulee virtalukon ohjaamana eli mittari näyttää jännitteen kun virrat on päällä. Näin mittarin ledit eivät kuluta akkua tyhjäksi pidemmänkään seisonnan aikana.
  • TrailTech TTO -kierroslukumittari näyttää moottorin kierrosluvun sekä lisäksi ajotunnit (nollattava ja ”jatkuva” tuntimittari). Kierroslukumittari toimii hienoisella viiveellä mutta aivan riittävän hyvin.
    • Asennus oli muuten helppoa mutta jonkin verran miettimistä vaati keksiä mistä mittarin signaalin saisi mahdollisimman hyvin otettua. Signaali otetaan tavallisesti sytytyspuolalta sytystulpalle tulevasta johdosta mutta Hussessa puolat ovat tulpan ”hatuissa”. Lopulta selvisi että kierittämällä mittarin johdon (eriste kuorittuna) toisen puolalle tulevan johdon ympärille saa mittarille signaalin. Toimii hyvin ja ”kytkentä” on piilossa liittimen sisällä.

Vanasche Motorsports -laukkuraudat

  • Huolellisesti suunnitellut ja laadukkaasti toteutetut laukkuraudat. Kiinnitys on yhteensopiva Perun Moto -takatelineen kanssa ja alapäästä kaksiputkisina nämä laukkuraudat tukevat hyvin pyörän takarunkoa. Mosko Moto -laukkujen kiinnikelevyt kävivät hyvin näihin laukkurautoihin.
  • Asennus oli suoraviivainen ja nopea homma. Ruuveja kiristäessä on syytä muistaa että yläpään ruuvien kiristysmomentti on vain 10Nm.

Mosko Moto Back Country 35 -laukut ja Kriega Steelcore lukitusremmit

  • Erittäin laadukkaalta vaikuttavat ja monipuoliset laukut. Kuori on todella kestävän tuntuista materiaalia ja kiristys-/lukitusremmit kätevät. Sisälaukut ovat irrotettavat ja taatusti vesitiiviit, niiden avulla voi majoitukseen ottaa tavarat kätevästi mukaan ilman että kura/lika tulee perässä. Toki myös koko laukun saa helposti mukaan jos niin haluaa. Laukuissa on myös Malle-paneelit pohjassa ja toisessa ”päädyssä” joten laukkuihin voi lisätä tarvitsemiaan toimintoja helposti. Toisessa päädyssä on taskut joissa voi esim. kuljettaa nesteitä ilman että tarvitsee pelätä laukun sisällön kastumista jos nestepakkaus rikkoutuu tai vuotaa.
  • Asennus tapahtuu kiinnittimällä laukkujen mukana tulevat kiinnikelevyt laukkurautoihin. Itse laukut ”asennetaan” liu’uttamalla laukut kiinnityslevyyn ja lukitusta kääntämällä.
  • Kriegan Steelcore lukitusremmeillä saa laukut kätevästi suljettua ja kiinnitettyä niin että niihin murtautuminen tai niiden irrottaminen on todella hankalaa.

Jäykempi takajousi ja Xtrig esijännityksen säädin

  • Jäykempi jousi takaiskariin on tarpeen jo pelkästään kuljettajan painon vuoksi mutta varsinkin koska käytän pyörää paljon myös matkavarustuksessa jolloin painoa on laukuissa arviolta 30kg. Koska käyttötarve vaihtelee, on jousen esijännityksen säädin tarpeellinen. Sen avulla esijännityksen voi säätää irrottamatta iskaria.
  • Asennus: Edellyttää takaiskarin irrottamista eli takahäkki pitää nostaa ylös. Jousen ja esijännityksen säätimen vaihtaminen irrallaan olevaan iskariin on helppohomma, edes jousipuristimia ei tarvita.

 

Yhteenveto ”Adventure Husse”

  • Tehtyjen muutosten ansiosta Hussesta on kuoriutunut eriomainen Adventurepyörä eli pyörä jolla voin
    • matkustaa vaivattomasti pitkiäkin reissuja välittämättä millainen tie tai ura alla kulkee tai ei kulje.
    • surautella sujuvasti ilman matkavarustusta tai kevyesti kuormattuna vaikeassakin maastossa.
  • Keskeisiä asioita tässä onnistumisessa on ergonomiaan liittyvät muutokset sekä lisätankin tuoma toimintasäteen jatkuminen ja tavarankuljetukseen liittyvät järjestelyt. Eikä hyvistä valoista ja ilmaa ohjaavasta pleksistäkään haittaa ole.
  • Kaikenkaikkiaan olen erittäin tyytyväinen kokonaisuuteen!

Leave a Reply